Projekt Rastem s knjigo je vseslovenski projekt spodbujanja branja mladinske književnosti slovenskih avtorjev ter spodbujanja obiskovanja splošnih knjižnic. Obstaja vse od šolskega leta 2006/2007.
V okviru projekta smo sedmošolci 20. in 21. septembra 2016 odšli v Knjižnico Šiška. Tam je vsak sedmošolec v dar dobil knjigo Vinka Möderndorferja Kit na plaži. Hkrati so nam tam predstavili tudi ostale knjige istega avtorja ter nas seznanili z delovanjem knjižnice, z izposojo, nas motivirali za branje … Po vrnitvi v šolo so nam učiteljice slovenščine predstavile avtorja Vinka Möderndorferja, ogledali pa smo si tudi videopredstavitev avtorja in knjige s spletne strani Javne agencije za knjigo Republike Slovenije. Po uvodnem delu smo se skupaj lotili glasnega branja knjige, učiteljice slovenščine pa so vodile pogovor o knjigi in prebranem.
Z branjem knjige smo nato nadaljevali še samostojno, doma. Ker knjiga govori o problematiki downovega sindroma, smo to tematiko od pouka slovenščine prenesli tudi k naravoslovju. Učiteljici naravoslovja sta v vsakem od oddelkov sedmega razreda predstavili downov sindrom ali trisomijo 21 ter nam razložili, kako do takšne kromosomske motnje sploh pride. Bolezen namreč povzroči dodaten, 21. kromosom. Bolezen so poimenovali po britanskem zdravniku Johnu Langdonu Downu. Včasih so ljudem z downovim sindromom rekli tudi mongoloidi, kar lahko izvemo tudi v knjigi, ki smo jo prebrali. Ogledali smo si tudi krajše filmčke o uspešnosti in življenju ljudi z downovim sindromom.
Naš projekt se je nadaljeval na taboru med 10. in 14. oktobrom 2016. Nadaljevali smo z »dolgim branjem« – ob večerih smo v skupinicah glasno ali tiho prebirali knjigo Kit na plaži, nato pa smo o njej tudi glasno razmišljali ter se pogovarjali s pomočjo vprašanj (pisnih navodil), ki nam jih je pripravila učiteljica. O vsem tem smo na taboru poročali tudi učiteljici slovenščine. Sledile so tudi tri igrice, povezane z vsebino knjige.
Projekt smo nadaljevali v šoli pri domačem branju. Vsi trije oddelki sedmega razreda smo knjigo oktobra obravnavali še pri domačem branju (od 19. do 24. oktobra 2016). Sledili so še pisno preverjanje znanja o prebrani knjigi (z navodili in vprašanji), pogovor o prebranem ter sinteza knjige, o njej pa je vsak izmed nas zapisal tudi lastno mnenje in vtise. Nekaj naših misli o knjigi:
– Sem otrok, ki zelo rad bere. Knjiga je bila napeta, skrivnostna, razburljiva in zanimiva, hkrati pa tudi težka – v tem smislu, da nima lahkotne tematike, temveč govori o dečku z downovim sindromom. Glavni osebi Niki želim biti podobna v njenem optimizmu. Knjiga je bila tudi izredno poučna, saj veliko izveš o tem, kakšno je življenje dečka s kromosomsko motnjo ter kakšno je življenje najstnice, ki ima takšnega brata. Iz knjige sem se naučila, da otroci z downovim sindromom niso čudni, kot pravijo nekateri, temveč si želijo biti le sprejeti, tako kot si tega želijo vsi otroci.
– Všeč mi je, da je glavna oseba v knjigi skoraj ves čas tako močna in odločna. Sošolcem na začetku ni povedala, da ima brata z downovim sindromom, saj se je bala njihovega odziva. Brata se je na neki način tudi sramovala. Tudi jaz zase ne morem zagotoviti, da bi ravnala drugače, ker bi me bilo morda prav tako strah reakcij sošolcev.
– Knjiga se mi je zdela odlična. Pritegnil me je način pisanja, saj je glavna oseba hkrati tudi prvoosebni pripovedovalec zgodbe. Všeč mi je bil hudomušen način predstavljanja značajev književnih oseb ter tančica skrivnosti, v katero je bila zavita Nikina zgodba. Knjiga je bila na nekaterih mestih vesela, drugje pa žalostna, tako da je bilo vsega ravno prav. Moti me le konec, ker se mi je zdel manj razumljiv.
– Knjiga mi je bila zelo všeč, saj bi se kaj takega lahko zgodilo vsakomur izmed nas. Zdela se mi je tudi poučna, ker nam pove, da ljudi ne smemo soditi po njihovem videzu. Če bi bila jaz Nika, bi me verjetno ravno tako skrbelo, kako bi se na mojega brata odzvali moji sošolci. Za brata bi jim povedala in jih skušala prepričati, da z mano ni nič narobe, čeprav imam brata z motnjo. Ko bi ga spoznali, bi ugotovili, da je prisrčen in iskren fant.
Projekt smo zaključili še s prispevkom za šolsko spletno stran in za šolsko glasilo Mlada setev. Ob branju knjige Kit na plaži smo se soočali s problematiko ljudi, ki so drugačni od nas, kar nas je vodilo v razmišljanje o tem, da nas drugačnosti ne sme biti strah.
Zapisala: Kim Žilnik in Filip Štamcar, 7. c